Palaa jäsenyhdistykset sivulle

Raahen ensi- ja turvakoti ry

Fellmaninpuistokatu 11, 92100 Raahe

puh: 044-2824 211,  faksi: (08) 221 292

sähköposti: toimisto (ät) raahenensijaturvakoti.fi

Toiminnanjohtaja Päivi Sippala
paivi.sippala@raahenensijaturvakoti.fi

Avoinna: ympärivuorokautinen päivystys vuoden jokaisena päivänä

Raahen ensi- ja turvakoti toimii Raahessa keskustan välittömässä läheisyydessä. Turvakodissa on viisi ja ensikodissa yksi perhepaikka. Ensi- ja turvakodin lisäksi tiloissa toimii tapaamispaikka sekä avopalveluja.

Turvakoti

Turvakotipalvelut on on tarkoitettu kaikille lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille. Turvakotiin hakeutumisen syynä ei tarvitse olla fyysinen väkivalta. Usein lähisuhdeväkivalta ilmenee väkivallan uhkana. Turvakotiin voi myös soittaa, jos oma tai läheisen tilanne mietityttää.  Apua kannattaa hakea jo ennen kuin tilanne kärjistyy. Turvakotiin voi tulla oma-aloitteisesti tai jonkin tahon ohjaamana. Turvakodissa oleminen on asiakkaalle maksutonta.  Turvakotijakson pituus arvioidaan yksilöllisesti.

Ensikoti

Ensikoti on tarkoitettu vahvaa, yksilöllistä tukea tarvitseville vauvaperheille. Ensikodissa annetaan henkilökohtaista tukea ja ohjausta lasten hoidosta ja arjen hallinnassa sekä tuetaan varhaista vuorovaikutusta ja kiintymyssuhdetta. Ensikotiin saavutaan odotusaikana tai vauvan syntymän jälkeen. Ensikotijakson aikana tehdään tiivistä yhteistyötä  perheen, läheisten ja viranomaisten kanssa.

Tapaamispaikkatoiminta

mahdollistaa lapsen ja hänestä erossa asuvan vanhemman turvallisen tapaamisen. Toiminnan tavoitteena on tukea lapsen ja tapaajavanhemman suhdetta, erityisesti lapsen näkökulmasta. Tapaamiset järjestetään yhteistyössä lapsen, perheen ja yhteistyöverkoston kanssa. Raahen ensi- ja turvakodilla järjestetään tuettuja ja valvottuja tapaamisia sekä valvottuja vaihtoja.

Avopalvelut

- Tenavatupa; ensisijaisesti yksivanhempaisille perheille tarkoitettu tilapäinen lastenhoitopalvelu.

- Mies- ja naistyö; luottamuksellista keskusteluapua miehille ja naisille elämän eri ongelmatilanteissa.

- Rytmiohjaus; 1/2-2 vuotiaille lapsille avuksi normaalin vuorokausirytmin löytämiseksi. Vanhemmille mahdollisuus rauhallisiin uniin, keskusteluun ja tukeen.  Myös puhelinneuvontaa.

- Eroneuvotoiminta; ammattihenkilön ja koulutettujen vapaaehtoisten vetämää ja ohjaamaa toimintaa eronneille tai eroa pohtiville vanhemmille.

- Tukihenkilötoiminta; tukihenkilöpalvelua asiakkaillemme sekä esim. tukihenkilönä toimimista yksinhuoltajaäitien pojille.