Lapin ensi- ja turvakoti ry

Elämän tuulissa tukena

Lapin ensi- ja turvakoti ry on vuodesta 1953 toiminut järjestölähtöistä auttamistyötä kehittävä ja toteuttava järjestö. Turvaamme lapsen oikeuden suotuisiin kasvuolosuhteisiin ennen ja jälkeen syntymän. Tuemme vanhemmuutta ja perheen sisäistä vuorovaikutusta. Annamme kriisiapua vaikeissa elämäntilanteissa oleville yksilöille ja perheille sekä ehkäisemme väkivaltaa ja lievitämme sen seurauksia.

Vauva valvottaa?

Jos vauvasi valvoo tai unen rytmit ovat vielä etsinnässä, apua, tukea ja vinkkejä voit saada soittamalla kuvapuhelun Lapin ensi- ja turvakoti ry:n Vauva valvottaa -puhelimeen. Lue lisää..

Enskan blogi: Oodi sateelle

Sinä sade saapuvainen. Alat monin tavoin: hiljalleen, yllättävästi, tuloasi tehden, vaivihkaa, rajusti, kirkkaalta taivaalta.. Et kysy lupaa kastellessasi seesteisen hetken viettäjän. Tulet ja menet mielesi mukaan ja jätät ympäristöön jälkesi - joko mutavelliä, tai ah, mitä raikkautta!

Lue blogi..

Enskan ryhmät tukena eri elämäntilanteissa

Lapin ensi- ja turvakodilla on tarjolla vertaistukiryhmiä vanhemmuuden tueksi eri elämäntilanteisiin. Haastavan unirytmin omaavan vauvan perhe voi hakea apua Rytmi-ryhmästä, joka on tarkoitettu kotiunikoulun tueksi. Eroa harkitseville tai sen läpikäyneille vanhemmille on kaksi erilaista vertaistukiryhmää: Eroneuvo-illat sekä Vanhemman neuvo®.

Nuorille, jotka kokevat tarvitsevansa apua arjen hallinnassa tai muuten vain elämässään on Löydä oma tarinasi -ryhmä. Menetyksen kokeneille Nuorille leskille on ryhmiä surun käsittelyn tueksi.

Uutena ryhmänä aloittaa syksyllä Itsemurhan kautta läheisensä menettäiden vertaistukiryhmä, joka on tarkoitettu henkilöille, joiden läheinen on kuollut itsemurhan kautta.

Doulan tukea synnytykseen ja imetykseen

Lapin ensi- ja turvakodin doulat ovat vapaaehtoisia tukihenkilöitä, jotka ovat lasta odottavan äidin ja perheen tukena raskausaikana ja vauvan syntyessä. Doula-sana on kreikkaa ja tarkoittaa naispuolista palvelijaa. Doulan voi pyytää itselleen Lapin keskussairaalaan synnyttämään tuleva äiti. Doula voi olla synnytyksessä mukana myös isän tai muun tukihenkilön lisäksi. Doulan tuki on perheille maksutonta. Lue lisää..

Imetysrauha-kampanja

Imetysrauha.fi-sivuilla kerrotaan 15 äidin ja yhden isän imetystarina. Lue, mitä imetys heille merkitsee. Sivuilla voit myös käydä kiittämässä sinulle tärkeää ihmistä tai tahoa. Kerro, mikä juuri sinulle oli merkityksellistä.
www.imetysrauha.fi

paihdelinkki.fi/aidit

Äiti, mietitkö päihteiden käyttöäsi? Et ole yksin.

Internetissä toimii A-klinikkasäätiön ja Ensi- ja turvakotien liiton suljettu keskusteluryhmä äideille, jotka ovat huolissaan omasta päihteiden käytöstään.

Lue lisää Ensi- ja turvakotien liiton sivulta tai A-klinikkasäätiön sivuilta paihdelinkki.fi/aidit.

Soita kuvapuhelu!

Vauva valvottaa?

Soita kuvapuhelu
keskiviikkoisin klo 8 - 10

Nettiturvakoti
Nettiturvakoti tarjoaa apua väkivallan kaikille osapuolille. Sivut sisältävät selviytymiskeinoja, tietoa, testejä, keskustelua ja neuvontaa.