Lapin ensi- ja turvakoti ry

Elämän tuulissa tukena

Lapin ensi- ja turvakoti ry on vuodesta 1953 toiminut järjestölähtöistä auttamistyötä kehittävä ja toteuttava järjestö. Turvaamme lapsen oikeuden suotuisiin kasvuolosuhteisiin ennen ja jälkeen syntymän. Tuemme vanhemmuutta ja perheen sisäistä vuorovaikutusta. Annamme kriisiapua vaikeissa elämäntilanteissa oleville yksilöille ja perheille sekä ehkäisemme väkivaltaa ja lievitämme sen seurauksia.

Tule mukaan vapaaehtoistoimintaamme!

Vapaaehtoistoimintaan tarvitaan monenlaisia ja monen ikäisiä ihmisiä. Voit itse määritellä ja päättää, kuinka paljon aikaa haluat käyttää vapaaehtoistyöhön.

Rovaniemellä järjestettävä vapaaehtoisten koulutus alkaa 14.9.2016.

Uutta: Itsemurhan kautta läheisensä menettäneet -vertaistukiryhmä 2016

Ryhmä on tarkoitettu henkilöille, joiden läheinen (puoliso, veli, sisar, vanhempi tai muu läheinen kuin lapsi) on kuollut itsemurhan kautta. Läheisen kuolemasta on kulunut vähintään 6 kuukautta ennen ryhmän alkua.

Ryhmä alkaa 13.9.2016 ja kokoontuu tiistaisin klo 17-19, yhteensä 10 kertaa Lapin ensi- ja turvakodissa. Lue lisää..

Enskan blogi: Hyvä vanhemmuus eron jälkeen?

Pitkä liittomme päättyi eroon. Kahteen kotiin jakaantumisen jälkeen alkoi nousta kysymyksiä mieleeni: Miten tästä nyt eteenpäin? Miten pystymme hoitamaan yhteisten lastemme asiat parhain päin? Miten asiat nyt oikeastaan kuuluisi hoitaa? Lue blogi..

Vauva valvottaa?

Jos vauvasi valvoo tai unen rytmit ovat vielä etsinnässä, apua, tukea ja vinkkejä voit saada soittamalla kuvapuhelun Lapin ensi- ja turvakoti ry:n Vauva valvottaa -puhelimeen. Lue lisää..

Enskan ryhmät tukena eri elämäntilanteissa

Lapin ensi- ja turvakodilla on tarjolla vertaistukiryhmiä vanhemmuuden tueksi eri elämäntilanteisiin. Haastavan unirytmin omaavan vauvan perhe voi hakea apua Rytmi-ryhmästä, joka on tarkoitettu kotiunikoulun tueksi. Eroa harkitseville tai sen läpikäyneille vanhemmille on kaksi erilaista vertaistukiryhmää: Eroneuvo-illat sekä Vanhemman neuvo®.

Nuorille, jotka kokevat tarvitsevansa apua arjen hallinnassa tai muuten vain elämässään on Löydä oma tarinasi -ryhmä. Menetyksen kokeneille Nuorille leskille on ryhmiä surun käsittelyn tueksi.

Uutena ryhmänä aloittaa syksyllä Itsemurhan kautta läheisensä menettäiden vertaistukiryhmä, joka on tarkoitettu henkilöille, joiden läheinen on kuollut itsemurhan kautta.

Doulan tukea synnytykseen ja imetykseen

Lapin ensi- ja turvakodin doulat ovat vapaaehtoisia tukihenkilöitä, jotka ovat lasta odottavan äidin ja perheen tukena raskausaikana ja vauvan syntyessä. Doula-sana on kreikkaa ja tarkoittaa naispuolista palvelijaa. Doulan voi pyytää itselleen Lapin keskussairaalaan synnyttämään tuleva äiti. Doula voi olla synnytyksessä mukana myös isän tai muun tukihenkilön lisäksi. Doulan tuki on perheille maksutonta. Lue lisää..

Imetysrauha-kampanja

Imetysrauha.fi-sivuilla kerrotaan 15 äidin ja yhden isän imetystarina. Lue, mitä imetys heille merkitsee. Sivuilla voit myös käydä kiittämässä sinulle tärkeää ihmistä tai tahoa. Kerro, mikä juuri sinulle oli merkityksellistä.
www.imetysrauha.fi

paihdelinkki.fi/aidit

Äiti, mietitkö päihteiden käyttöäsi? Et ole yksin.

Internetissä toimii A-klinikkasäätiön ja Ensi- ja turvakotien liiton suljettu keskusteluryhmä äideille, jotka ovat huolissaan omasta päihteiden käytöstään.

Lue lisää Ensi- ja turvakotien liiton sivulta tai A-klinikkasäätiön sivuilta paihdelinkki.fi/aidit.

Soita kuvapuhelu!

Vauva valvottaa?

Soita kuvapuhelu
keskiviikkoisin klo 8 - 10

Nettiturvakoti
Nettiturvakoti tarjoaa apua väkivallan kaikille osapuolille. Sivut sisältävät selviytymiskeinoja, tietoa, testejä, keskustelua ja neuvontaa.