TUKI JA NEUVONTA:
Tarja Räisänen, toiminnanjohtaja
Puh.044 2626662
toimisto@kaapatutlapset.fi

Tarvitsetko apua lapsikkaapausuhan arvioinnissa?
Voit pohtia lapsesi kaappausuhkaa esitteemme kautta.
Lisäapua ja tukea saa toiminnanjohtajaltamme Tarjalta
sekä koulutetuilta vertaistukijoiltamme. Soita ja kysy lisäapua.

Toivon Talo
Malmin Kauppatie 26, 4.krs

Vanhempien tekemät lapsikaappaukset
Euroopan Komissio (2014)
Kielet: suomi, ruotsi, englanti, viro, saksa, ranska, espanja, italia, tanska

Lapsen huoltajuus ja tapaamisoikeudet EU-maiden välillä
Euroopan Komissio (2014)
Kielet: suomi, ruotsi, englanti, viro, saksa, ranska, espanja, italia, tanska

Lastensuojeluapua
kansainvälisissä tapauksissa
Aid for child protection
in cross-border cases

Esite on tehty osana
Kadonneet Lapset -projektia
Kaapatut Lapset ry (2015)

Kaapatut Lapset ry

Toimintamme auttaa ja tukee kaappauksen, kaappausuhan tai vaikean kansainvälisen huoltokiistan kohteena olevia lapsia sekä puolustaa heidän perus- ja ihmisoikeuksiaan. Yhdistys pyrkii toiminnassaan ottamaan yhdenvertaisesti huomioon sekä isän että äidin intressit, mutta keskeisimmillä sijalla on lapsen etu ja oikeus olla joutumatta kansainvälisen lapsikaappauksen tai vaikean ja repivän huoltoriidan kohteeksi ja uhriksi.

Yhdistyksen ylläpitämä tuki- ja neuvontapiste Toivon Talo neuvoo vanhempia, koordinoi vertaistukea ja järjestää voimaannuttavaa ja virkistävää toimintaa koko perheelle.

Kaapatut Lapset ry on perustettu vuonna 1997. Se on Ensi- ja Turvakotien Liitto ry:n ja Yhden Vanhemman Perheiden Liiton jäsenjärjestö. Lue lisää

Lasten kanssa ei voi noin vain palata Suomeen

Toiminnanjohtajamme Tarja,hallituksen puheenjotaja Maria ja varapuheenjohtaja Marjo kirjoittivat Helsin Sanomien mielipidepastalle lasten kanssa palaamisesta Suomeen. Kirjoituksessa muistutetaan kaikkia perheitä huomioimaan lapsen etu ja oikeus myös toiseen vanhempaan.

Voit lukea jutun myös HS:n sivuilta

Suomi on lähes sadan muun valtion kanssa allekirjoittanut Haagin kansainvälisen lapsikaappaussopimuksen ja noudattaa sitä hyvin. Monet avioeron jälkeen Suomeen lastensa kanssa palanneet vanhemmat ovat yllättyneet, kun heille on tullut syyte lapsikaappauksesta ja muutaman viikon käsittelyn jälkeen Helsingin hovioikeus on määrännyt lapset palautettavaksi lähtömaahan.

Muistutukseksi siis kaikille suomalaisille, jotka ehkä saavat lapsensa jossain muussa maassa: aikuisena ihmisenä voi vapaasti valita paluun Suomeen, mutta lasten tuominen tänne on vaikeampaa. Lasten asioista päätetään aina siinä maassa, missä he vakinaisesti asuvat - huolimatta heidän kansalaisuudestaan. Jos haluaa viedä lapset pois maasta, siihen on saatava lasten toisen huoltajan suostumus.

Jo ennen lasten saamista kannattaa sopia heidän toisen vanhempansa kanssa, missä maassa lapset asuvat ja miten toimitaan mahdollisen eron tultua. Samalla kannattaa kotiutua uuteen kotimaahan mahdollisimman hyvin, sillä se saattaa jäädä asuinmaaksi lasten aikuistumiseen asti, viihtyi siellä tai ei.

Maria Lahti, puheenjohtaja
Marjo Koivuaho, varapuheenjohtaja
Tarja Räisänen, toiminnanjohtaja
Kaapatut Lapset ry

PDF-tiedostodari.pdf (492 kB)
Haluako saada tietoa ajankohtaisista asioista ja tapahtumista?

Miten Sinä kehittäisit toimintaamme?

Kaksikulttuurista lasta tukemassa
Tukea kasvatukseen vanhempien välisessä ristiriitatilanteessa.

Tutustu yhdistyksen vapaaehtoistoimintaan!

RAY tukee