Sivukartta     Linkit     Palaute         Suurenna tekstin kokoa Pienennä tekstin kokoa Tulostettava versio

Lastensuojeluilmoitus

Lastensuojeluilmoitus ja pyyntö tilanteen selvittämiseksi

Lastensuojeluilmoitus tehdään niin, että joku kertoo lastensuojelun työntekijälle, että arvelee tuntemansa lapsen olevan jollain lailla vaarassa tai että on huolissaan lapsen hyvinvoinnista.

Kaikilla lasten ja perheiden kanssa työskentelevillä aikuisilla on tietyissä tilanteissa velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus. Muutkin aikuiset, esimerkiksi naapurit tai sukulaiset, voivat tehdä lastensuojeluilmoituksen, mutta heille se on vapaaehtoista. Työntekijöille se on pakollista.

Jos työntekijä on huolissaan raskaana olevan naisen syntymättömästä lapsesta, hänen pitää tehdä ennakollinen lastensuojeluilmoitus. Silloin pitää selvittää, minkälaista apua äiti tarvitsisi raskauden aikana ja vauvan syntymän jälkeen.

Työntekijä voi myös tehdä yhdessä sinun tai vanhempiesi kanssa lastensuojelulle pyynnön lastensuojelutarpeen selvittämiseksi. Tämä on oikeastaan sama asia kuin lastensuojeluilmoituksen tekeminen.

Kun lastensuojelun työntekijä ottaa vastaan lastensuojeluilmoituksen, hänen pitää ensimmäiseksi miettiä, tarvitaanko apua heti. Jos lapsi on vaarassa tai jätetty yksin ilman hoitoa, hänen luokseen täytyy tietysti mennä välittömästi. Aina ei kuitenkaan ole niin kiire.

Voit hakea apua lastensuojelusta myös itse. Vanhempasi tai sinä voitte soittaa lastensuojeluun tai mennä käymään siellä ja kertoa, mikä teitä huolestuttaa. Sinä voit kertoa huolistasi aikuiselle, johon luotat, ja hän voi ottaa yhteyttä lastensuojeluun puolestasi. Sosiaalipäivitykseen voi soittaa myös iltaisin ja viikonloppuisin. Lastensuojelun ja sosiaalipäivystyksen yhteystiedot löydät netistä oman kotikuntasi sivuilta.

(Lastensuojelulaki 25§)

Lastensuojeluilmoituksen tekeminen on määrätty työntekijöille pakolliseksi siksi, että lastensuojelu saisi tiedon avun tai suojelun tarpeessa olevista lapsista.